Subject: FW: Tagasiside Isikuandmete kaitse seaduse muutmise väljatöötamiskavatsusele
From: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
To: "Liivia Gussarova" <[email-masked]>
Date: Tue, 13 May 2025 09:10:28 +0300

Tähelepanu!
Kiri saabus väljastpoolt ametit/RM valitsemisala. Palume linke ja faile
mitte avada, kui kiri on saabunud tundmatult aadressilt!

From: Janno Järve <[email-masked]>
Sent: Monday, May 12, 2025 4:09 PM
To: Justiits- ja Digiministeerium <[email-masked]>; Kristel Niidas -
JUSTDIGI <[email-masked]>
Cc: [email-masked]; Epp Kallaste <[email-masked]>
Subject: Tagasiside Isikuandmete kaitse seaduse muutmise
väljatöötamiskavatsusele

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Statistikaameti kaasasite meid isikuandmete kaitse seaduse (IKS) eelnõu
tagasiside andmise protsessi ning palus meil edastada oma seisukoha ka
otse teile. Andmekaitse regulatsioon on meie jaoks väga oluline teema ja,
mis seal salata, viimasel ajal üha enam problemaatiline.

Meie hinnangul tuleks tänases olukorras, kus uuringute andmekaitsealasele
kooskõlastamisele kuluv aeg on veninud mitme kuu pikkuseks, seada IKS-i
muudatuste ettevalmistamisel eesmärgiks sellele kuluva aja märgatav
lühendamine. Andmekaitsealased kooskõlastused ja menetlused peavad olema
korraldatud viisil, mis ei takista tõenduspõhist poliitikakujundamist.
Poliitikauuringute läbiviimiseks vajalikud andmekaitselised protsessid on
praegu kohmakad ja ajamahukad ning kiireloomuliste rakendusuuringute
tegemine (mille käigus on vaja kasutada ka isikuandmeid) on muutunud
sisuliselt võimatuks.

Selleks, et andmed oleksid poliitikakujundamise sisendina taas
kasutatavad, teeme järgmised ettepanekud:

1. Täiendada riikliku statistika seaduse eesmärkide sõnastust ja IKS § 6
sisu

Riikliku statistika seaduses tuleks sõnastada üheselt mõistetavalt, et
riikliku statistika raames varem kogutud ja pseudonüümitud andmeid võib
kasutada uuringute läbiviimiseks ilma AKI kooskõlastuse ja eetikakomitee
loata ja ainult Statistikaameti konfidentsiaalsusnõukogu otsusega, kui see
võimalus IKSi ja praeguse seaduse järgi tundub lahtiseks jäävat.

2. Luua alus andmepäringutele, mida saaks kasutada uuringutes
poliitikakujundamises ettevõtjad, mittetulundussektor, sotsiaalpartnerid
nende esindajad ja miks mitte ka üksikisikud, et juba kogutud andmeid
oleks võimalik kasutada võimalikult laialt targemate ja paremate otsuste
tegemiseks, mis omakorda oleks aluseks kogutud andmete kasutamisega Eesti
ühiskonna ja majanduse arengu tugevdamisele.

IKS-i ja riikliku statistika seaduse muutmisel tuleks ette näha, et juba
kogutud andmete kasutamiseks on õigus pöörduda Statistikaameti poole
andmepäringuga igaühel, kellel on sisukas küsimus ning Statistikaametil
peab olema selgelt sõnastatud õigus nendele päringutele vastata.

Näiteks ei ole praeguse praktika kohaselt võimalik tellida
Statistikaametilt vanuse-palgakõveraid (andmetabel, mis näitab, milline on
teatud inimrühmade keskmine palk või palga mediaan/kvartiil/detsiil vanuse
lõikes), isegi kui need on kõrgel tasemel agregeeritud andmed (iga
andmepunkti taga on sadu või tuhandeid vaatlusi) ja kedagi nende alusel
tuvastada ei ole võimalik. Kui andmepäringu tulemusel antakse välja isikut
tuvastamist mittevõimaldavad agregeeritud andmed, ei tohiks see eeldada ei
AKI ega eetikakomitee nõusolekut ega ka nende teavitamist. Kahju, mida
sellistele andmepäringutele vastamisega andmesubjektidele põhjustatakse,
on olematu, sest Statistikaameti töötleb nende andmeid statistika
tegemiseks nagunii. Samas võidab ühiskond sellest märkimisväärselt, et
selle liikmed ei pea tegema oma otsuseid pimesi vaid saavad tugineda
andmetele.

3. Mitte-eriliigiliste andmete korral peaks piisama
konfidentsiaalsusnõukogu otsusest ja AKI teavitamisest.

Kui andmetöötlus toimub ainult pseudonümiseeritud andmestikega
Statistikaameti teadlaste turvalises keskkonnas, tuleks andmekaitse alaste
nõusolekute osas piirduda Statistikaameti konfidentsiaalsusnõukoguga.

Sellistes uuringutes on andmesubjektide õiguste riive minimaalne — otsene
tuvastamine on välistatud ning kaudne tuvastamine väga ebatõenäoline.
Andmete lekkimise risk on minimaalne. Turvalisus on muuhulgas tagatud
Statistikaameti infrastruktuuri ja konfidentsiaalsuskohustustega. Täiendav
kooskõlastusprotsess ei ole selle aja ja ressursimahukust silmas pidades
põhjendatud. Statistikaamet võiks AKIt sellistest andmetöötlusest
teavitada, see peaks toimuma automaatselt, koos Statistikaameti
konfidentsiaalsusnõukogu otsuse langetamisega. Kokku ei tohiks andmekaitse
seotud nõusolekutele (sh Statistikaameti konfidentsiaalsusnõukogu) kulud
rohkem kui 5 tööpäeva.

4. Eriliigiliste andmete töötlemisel peaks üldjuhul piisama AKI
nõusolekust.

Kui andmetöötlus toimub pseudonümiseeritud kujul Statistikaameti teadlaste
keskkonnas ja hõlmab eriliigilisi isikuandmeid (ning tegemist on riigi või
KOV-i tellitud poliitikauuringuga), peaks üldjuhul piisama Statistikaameti
konfidentsiaalsusnõukogu otsusest ja AKI nõusolekust.

AKI pädevus katab andmekaitsealased riskid. Kui otsene tuvastamine on
välistatud, ei esine üldjuhul uuringueetilisi probleeme, mida
eetikakomiteed peaksid hindama. Enamik poliitikauuringutest ei ole
meditsiiniuuringud, need ei tegele tundlike terviseandmetega. Näiteks
inimese hinnang oma tervisele või mingit tervislikku seisundit eeldava
toetuse saamine ei ole enamasti nii tundlik informatsioon, et selle
pseudonümiseeritud kujul töötlemine kätkeks endas märkimisväärseid riske.
Juhime siin veelkord tähelepanu, et neid andmeid töötlevatel analüütikutel
on kohustus käsitleda andmeid konfidentsiaalsetena. AKI-l võiks olla
võimalik erandjuhtudel (nt kui uuring hõlmab andmeid detailsema
terviseseisundi kohta) eetikakomitee kaasata.

Selle punkti all võiks ühtlasi näha ette erandi Statistikaameti poolt
regulaarselt teostatavatele valimipõhistele küsitlusuuringutele (eeskätt
ETU, LEU, ESU). Kuna tegemist on valimipõhiste uuringutega ja neis
sisalduv info inimese tervise kohta on väga üldisel kujul (hinnang 5-palli
skaalal oma tervisele), siis on nende andmete põhjal andmesubjekti kaudne
tuvastamise andmete väikeste modifikatsioonide (elukohta ja vanusgrupi
mõõdukas üldistamine) korral sisuliselt välistatud. Nende andmete
kasutamisel ei ole AKI nõusoleku küsimine asjakohane, rakenduda võiks sama
lähenemine, mis punkti kolm juures. Kokku ei tohiks andmekaitse seotud
nõusolekutele (sh Statistikaameti konfidentsiaalsusnõukogu) kulud rohkem
kui 20 tööpäeva.

5. Vältida tuleks uuringute koondamist ühte eetikakomiteesse

Vältida tuleks olukorda, kus kõik uuringud — olgu rakenduslikud või
teadusuuringud — peavad läbima ühe eetikakomitee. Selline lahendus
tekitaks pudelikaela ning mitte ei lühendaks, vaid pikeneks uuringute
läbiviimise aeg. Üldjuhul ei paranda see uuringute kvaliteeti ega
andmesubjektide kaitset. Lisaks ei ole välistatud, et see võib viia
uurimisteemade hiiliva tsensuurini. Juba praegu on eetikakomiteedel liiga
suur koormus, liiga pikad ootejärjekorrad.

6. Privaatsustehnoloogiate kasutamine – soovitatav, aga mitte kohustuslik

Privaatsustehnoloogiate kasutamine võib mõnes olukorras olla hea lahendus,
kuid need ei tohi muutuda ainsaks seaduslikuks viisiks andmete töötlemisel
poliitikakujundamise eesmärgil.

Privaatsustehnoloogiatel on oma piirangud — kuna nende eesmärk on piirata
juurdepääsu isikuandmetele, kaob sageli ka oluline kontekstiinfo. See
suurendab oluliselt vigade tegemise ohtu, eriti juhul, kui analüütik pole
andmestikuga varem tema originaalvormis kokku puutunud. Seetõttu tuleks
vältida olukorda, kus ainsaks andmetöötluse võimaluseks jäävad
spetsiifilised privaatsustehnoloogiad.

Lugupidamisega

Janno Järve

Vanemanalüütik, partner

Eesti Rakendusuuringute Keskus CentAR

Rävala 11-8, Tallinn

Tel: 56 668 440

email: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

From: Jaana Tael <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: teisipäev, 29. aprill 2025 14:04
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ;
<mailto:[email-masked]> [email-masked]; [email-masked]
<mailto:[email-masked]> ;  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]; Janno Järve <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked]
<mailto:[email-masked]>
Subject: RE: Isikuandmete kaitse seaduse muutmine

Vabandan, link väljatöötamiskavatsusele on siin:
https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/2cf537fe-5a4e-4e5a-8d65-6d4
cbe847ee1

Parimat

Jaana Tael

From: Jaana Tael
Sent: Tuesday, April 29, 2025 1:51 PM
To: [email-masked]' < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; [email-masked]' <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; [email-masked]' <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; [email-masked]' <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
<mailto:[email-masked]> [email-masked];
<mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: Isikuandmete kaitse seaduse muutmine

Head koostööpartnerid

Anname märku, et justiits-ja digiministeerium ootab kuni 12. maini
tagasisidet isikuandmete kaitse seaduse muutmise seaduse
väljatöötamiskavatsusele. Väljatöötamiskavatsusega (VTK) sõnastatakse nii
aktuaalsed ja konkreetseid lahendusi vajavad probleemid kui ka üldist
arutelu vajavad küsimused, et informeerida avalikkust esinevatest
probleemidest ja kaasata huvigruppe uute lahenduste väljatöötamisse. Kuna
eelnõu VTKs käsitletud teemad võivad otseselt ka teie tegevust ja
töökoormust mõjutada, siis palume ka teil kindlasti omapoolne tagasiside
anda.

Julgustame mõtlema teie tööd puudutavatele andmete saamisega seotud
andmekaitse probleemidele ning tegema ettepanekuid lahendusteks või tooma
välja näiteid, mis juhtudel on andmete vahetamine/saamine raskendatud
olnud.

VTK eesmärgid:

*	näha ette täpsemad tingimused, millele andmetöötlus peab vastama,
et oleks täidetud IKÜM-i nõuded ning andmesubjekti õigused oleksid
kaitstud.
*	luua ühtne arusaam, millised asutused võivad IKS § 6 alusel
analüüse ja uuringuid teha.
*	luua ühtne arusaam, et asutus, kes on mitme erineva andmekogu
vastutav töötleja, saab nende andmekogude andmeid analüüsi ja uuringu
tarbeks koos töödelda üksnes IKS §-s 6 sätestatud  tingimustel.
*	leida ka sobivaim lahendus eetikakomitee ja AKI kaasamiseks IKS §
6 kohaselt kõikide teadusuuringute sh asutuste analüüside ja uuringute
taotluste menetlemisse.

IKS § 6 kohaldub juhul, kui andmeid töödeldakse andmesubjekti nõusolekuta.
Väljatöötamiskavatsuses käsitletakse järgmisi teemasid, mis on kehtiva IKS
§ 6 kontekstis osutunud problemaatiliseks:

1. Kaitsemeetmed nõusolekuta isikuandmete töötlemisel 2. Täidesaatva
riigivõimu asutuse tehtud analüüsid ja uuringud 3. Tehnoloogiaarendus, sh
tehisaru arendamine 4. Eetikakomiteed ja Andmekaitse Inspektsiooni hinnang
5. Eri andmekogude andmete ühildamine 6. Uuringud, milles kasutatakse
erinevaid õiguslikke aluseid andmete töötlemiseks.

Tehisaru arendamisel toimuvale andmetöötlusele kohaldub IKS §-is 6
sätestatu. Täpsustus, et täidesaatva riigivõimu asutuse analüüsid ja
uuringud sisaldavad endas ka tehnoloogiaarendust, on pakutud VTK lisa 3
kohases IKS § 6 sõnastuses ning eelnõu seletuskirja saab selle kohta
lisada selgituse. Siinkohal oodatakse arvamust, kas nähakse vajadust
tehnoloogia arendamise jaoks täiendava sätte loomiseks.

Teadusuuringute läbiviimiseks edastavate andmete pseudonüümimise või
samaväärset andmekaitse taset võimaldavale kujule viimise ja andmete
ühildamise kontekstis on vaja selgust, kes ja kuidas seda kõige paremal ja
andmesubjekti õigusi vähem riivavamal moel teha võiks. Ehk kuidas võiks
toimuda isikustatud andmete töötlemise protsess olukorras, kus uuringu
läbiviimiseks on tarvis töödelda mitme erineva andmekogu andmeid.

Heade soovidega

Jaana Tael
Partnerlussuhete juht

Statistikaamet
 <https://www.stat.ee/> https://www.stat.ee

tel: +372 522 8629

 <https://www.stat.ee/>

 <https://www.facebook.com/Statistikaamet>
<https://www.instagram.com/eesti_statistika>
<https://www.linkedin.com/company/statistikaamet-statistics-estonia/>
<https://twitter.com/eestistatistika>
<https://www.youtube.com/user/Statistikaamet>

Tegutseme roheliselt! Ära prindi seda e-kirja, kui see vajalik pole.

  _____

Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud
teavet. Kui te ei ole selle kirja adressaat, palun võtke ühendust saatjaga
ning kustutage e-kiri arvutist.
This e-mail may contain information which is classified for internal use.
If you are not the intended recipient of this message, please notify the
sender immediately and delete the message.

  _____

Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud
teavet. Kui te ei ole selle kirja adressaat, palun võtke ühendust saatjaga
ning kustutage e-kiri arvutist.
This e-mail may contain information which is classified for internal use.
If you are not the intended recipient of this message, please notify the
sender immediately and delete the message.